tips beter slapen

Beter slapen: 9 slaaptips voor een goede nachtrust

Hoeraaa, daar is de wintertijd! In de nacht van 26 op 27 oktober draaien we de klok een uurtje terug en slapen we dus een uurtje langer. Volgens wetenschappers houden ons lichaam en onze biologische klok meer van het winteruur. We zouden ook minder last moeten hebben van slaaptekort en de gevolgen ervan op ons lichaam. Heb jij moeite om lekker in te dommelen? Wil je beter slapen? Probeer dan eens (een van) deze slaaptips uit!

Goed slapen = goede gezondheid

In onze drukke levens kan het al eens gebeuren dat we onze slaap niet de prioriteit geven die hij verdient. In plaats van te slapen kan je immers nog dingen doen waarvoor je anders geen tijd hebt. Maar net door niet voldoende te slapen, worden we overdag zo moe, kunnen we ons moeilijk concentreren en voelen we ons niet zo goed in ons vel. Maar wat moet je doen als je niet kan slapen?

slaaptips
  1. Probeer een vast slaapritme op te bouwen en te respecteren. Regelmaat is key voor een goede nachtrust. Als je elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip opstaat, zal je automatisch ook elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip moe worden en in slaap vallen.
  2. Hoe aanlokkelijk ook, blijf niet zomaar onder de lakens liggen. Je slaap is beter ononderbroken en diep dan onderbroken en oppervlakkig.
  3. Beter slapen doe je niet alleen in de slaapkamer. Beweeg voldoende doorheen de dag, liefst ’s morgens of in de vroege namiddag. Eet gevarieerd en gezond. Ga vaak genoeg buiten. Adem diep in en uit doorheen de dag. Het zijn de pijlers van een gezond leven, én van een gezonde slaap.
  4. Hou licht en lawaai zo goed mogelijk uit je slaapkamer. Met oordopjes slapen is misschien niet het meest prettige, maar investeer in goede oordopjes en je gezondheid zal je dankbaar zijn. Niet alleen natuurlijk licht, maar ook licht van schermen vermijd je beter.
  5. Eet geen zware maaltijd voor het slapengaan, maar zorg er ook voor dat je geen honger hebt.
  6. Drink niet te veel meer voordat je gaat slapen, en vermijd zeker koffie, thee, cola en alcohol.
  7. De ideale slaapkamertemperatuur schommelt rond 18°C. Probeer die te benaderen om slapeloosheid te beperken. In de winter kan je bijvoorbeeld overschakelen op een dikker dekbed.
  8. Niet kunnen slapen kan erg frustrerend zijn. Lukt het echt niet, sta dan even op en ontspan je in een andere kamer. Doe geen fysieke inspanningen, maar laat je lichaam en geest tot rust komen. Ga even in bad, denk aan leuke herinneringen of vooruitzichten, laat je gedachten wegdromen van in je meest knusse zetel, lees een boek …
  9. Last but not least: kies een boxspring of matras die afgestemd is op je lichaam. Beter slapen: het begint bij het juiste advies over die plaats waar je ongeveer een derde van de dag (en dus je leven!) doorbrengt. De beste matras is die waarop jij het comfortabelst ligt. De rest volgt vanzelf. Nu ja, als je ook wat rekening houdt met bovenstaande slaaptips natuurlijk 😉

Heb jij nog tips om beter te slapen? Deel jouw slaaptips via onze Facebookpagina!

Geef een reactie